NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-04
Skrivet av: Carl-Oskar Lundström skrivet 2003-06-12, 00:48
Hej Annika!
 
Förutom det jag svarat dig på  annan plats på Anbytarforum (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/41998.html?1054910517#MT) så kan jag göra några tillägg angående din farmors fars härkomst.
 
Hans pappa, Frans Fjellström, var utomäktenskaplig son till Ulrika Kristina Karlberg (född 1822-05-04, död 1911-01-15 i Bukt, av influensa). Hon kallas vanligtvis i källorna för Ulla och hon förblev ogift. större delen av sin levnad bodde hon i Sakkavare - ett nybygge som hennes far hyttmästare Abraham Carlberg tidigare bebott. Hon hade även två uä-barn till, nämligen Sofia Kristina Karlberg, f.1850-01-03 som gifte sig till Tallnäs i Arjeplog, samt Anna Karolina Fjellström, f.1855-07-30, som utflyttad till Norge. Hennes två yngre barn bar m.a.o. namnet Fjellström. Fadern till dessa två (och därmed är din farmors farfars far) var kronojägare Johan Petter Fjellström i Vaxnäs, Arjeplog.
 
Din farmors farmor, Elsa Brita Larsdotter (f.1866) var född i Tallnäs i Arjeplog och dotter till samen Lars Anundsson (1841-1891) och hans hustru Elsa Maria Larsdotter (1840-1916). De bodde först i Tallnäs men senare i Skerfa. Lars Anundsson stryptes under natten till den 2 januari 1891 under ett besök hos en familj i Monka. Lars Anundsson och paret i Monka hade alla förtärt brännvin och lagt sig på natten för att sova. På morgonen fann man Lars död. Paret misstänktes för mord men de nekade till kännedom om hur Anundsson avlidit och i brist på bevis fick de misstänkta gå fria.
 
Lars Anundssons hustru Elsa Maria var dotter till kateketen Lars Persson i Sundnäs som Petrus Laestadius bara har gott att säga om.  
 
Ja, det var några uppgifter hämtade ur mitt arbetsmaterial om Arjeplogs befolkning 1695-1900.
 
Mvh Carl-Oskar