NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-10-24
Skrivet av: Björn-Åke Petersson skrivet 2009-08-11, 10:35
Vinnansdotter m. m.
 
Jag tror jag har hittat en del till dig.
Agda Hansdotter tycks inte ha rätt mamma
 
1758-026   
 
År 1758 i oktober blev på vederbörandes begäran boförteckning och delning företagen på kvarlåtenskapen efter avlidna hustru Karin Persdotter i Emmahult, vars kvarlåtenskap kommer att fördelas emellan dess efterlevande man Winnan Månsson i Emmahult och deras 5 styck sammanavlade barn vid namn sonen Per Winnansson gift i Skavkulla, Karin Winnansdotter gift med Per Hansson i Bjärby, Kerstin Winnansdotter gift med Måns Bondesson i Ormanstorp och Dordi Winnansdotter gift med Anders Olsson i Liatorp och Maria Winnansdotter 22 år oförsynt, alla närvarande och såsom värderingsmän nämndemannen välförståndige Sven Andersson i Pålycke och Hindrick Andersson i Buatorp, förrättningen företogs alltså på sätt som följer:
 
 
1765-032
 
År 1765 den 28 juni infunno sig undertecknade uppå Hans Olssons i Skillinge anmodan att efter dess avlidna hustru Maria Larsdotter uppteckna, värdera och dela kvarlåtenskapen emellan honom och dess sammanavlade barn och barnbarn sönerna Olof Hansson, Sven Hansson, Per Hansson myndiga och dottern Agda Hansdotter 18 år gammal och avlidne dottern Anna Hansdotters son Olof Hansson 8 år gammal. Alla närvarande och å den omyndigas dotterns sida dess moderbroder Måns Larsson i Mjövik och å den omyndiga dottersonens sida dess fader Hans Claesson i Harstorp, Fridlevstad socken. Förrättningen försiggick som följer nämligen
 
Detta är utdrag ur Medelstad härads Bouppteckningar 1699-1799
 
De finns på en purfärsk cd-skiva som jag sammanställt
 
Björn-Åke Petersson