NULL Skriv ut sidan - Dragoner Vikberg, Eldberg och Enberg i Bergsviken, Berg (Z)

Anbytarforum

Titel: Dragoner Vikberg, Eldberg och Enberg i Bergsviken, Berg (Z)
Skrivet av: Rolf Wirén skrivet 2001-02-15, 21:32
Hej Yngve! - Tack för ditt svar.
 
Enligt Matts Lings Släkter och gårdar i Bergs socken, Jämtland står under Rörön 4 Esbjörn 
Jönsson f. 1781 halva farsgården, g. M Anna Hansdotter f 1784 13 nov., dotter till dragon Hans Enberg, Bergsviken f 1751 och hans hustru Märet Larsdotter f 1752 i Hackås s:n
 
Enligt Bergs födelsebok har jag uppgiften att Anna Hansdotter är född i Bergsviken.
 
När det gäller födelsedatumet för Hans Enberg har jag beräknat hans födelse till 1757-05-14 enligt uppgift i dödboken då han dog av gikt 1794-11-06 i Bergsviken. Vidare har jag i husförhörslängden A1:2, 1/4 sid. 67, Bergviken 4, hittat en dräng/dragon Hans Enberg född 1757. Jag har för mig att jag sett ytterligare uppgifter om Hans i husförhörslängd A1:3 men kan tyvärr inte hitta mina anteckning betr. detta nu.  Enligt uppgift i Berg vigda så  gifte sig Hans med Märet Larsdotter 1781-10.28 (hon kom från Hackås). Märet dog enligt Berg döda 1792-12-16 av rötfeber och enligt åldersuppgift här är hon född 1752-12-02 efter vad jag räknat fram.
 
Vem har rätt Ling eller jag? 
 
Anledningen att jag kom på tanken att Hans Enberg skulle vara son till Hans Eldberg är att denne enligt Bergs födelsebok fick en som med namnet Hans 1757-05-29 (detta var ju ganska nära den födelsedatum jag kommit fram till m h t åldern i dödboken) + att modern till detta barn hette Anna.
 
Hälsningar
Rolf Wirén