NULL Skriv ut sidan - Frösö trivialskola

Anbytarforum

Titel: Frösö trivialskola
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2003-04-19, 19:09
I sin bok Frösö trivialskola (Östersund 1935) tar Gudmar Hasselberg upp frågan om elevernas ursprung. Han utgår från deras tillnamn i skolmatrikeln och drar därur slutsatser om deras ursprung. Han påpekar dock att de allra flesta namnen äro emellertid ej med säkerhet identifierbara (a.a. s. 148). Han gör också endast ett fåtal identifieringar av enskilda personer. Beträffande apologisterna (räkneklassens elever) menar han att de till största delen torde ha återvänt till sina fäders värv (a.a. s. 150). Lyckligtvis har Hasselberg fel, när han anser att eftersom de flesta senare i livet la bort sina tillnamn, är det nästan omöjligt att identifiera dem.
 
När jag för drygt tio år sedan gick igenom den äldsta matrikelns elever kunde efterhand merparten skolgossar identifieras. Utan att i detalj gå in på metod och källor, måste bland de senare kyrkböckerna nämnas. Schola är en, om än inte ofta, återkommande kommentar i marginalen till födelsenotiser. Detsamma gäller husförhörslängderna. Även i åtskilliga nekrologer förekommer uppgifter om skolgång.
Jag har inte gjort någon statistisk sammanställning av elevernas ursprung och liv efter studierna. Därför vågar jag mig inte på några generella slutsatser.
Under det Stora nordiska kriget kom åtskilliga flyktingar från Finland till Jämtland. Det avspeglar sig också i skolmatrikeln.