NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 mars, 2015
Skrivet av: Torbjörn Jonsson skrivet 2015-03-03, 19:38
Jag har en Per Persson som dyker upp i byn Västanå i Lidens socken. Han anges enl hfl vara född 1802-09-03. Han gifter sig 1829 i Liden med Sara Kajsa Nilsdotter (1808-1886).
 
Sara Kajsas anor i Västanå, Liden har jag bra koll på, men varifrån kommer Per?
 
Västanå i Liden som gränsar mot Jämtland hade många ingiften med grannsocknarna Fors och Hällesjö (Sara Kajsas farmor Karin Eriksdotter 1733-1800 kom ifrån Lund, Hällesjö), så jag har en stark tro om att Per kommer från Jämtland, men har inte hittat någon kandidat i nämnda Jämtlands-socknar.
 
En ledtråd skulle kunna vara dessa vittnen som dyker upp när paret får sitt första barn i Liden 1830-01-25:
Vittnen vid nöddopet afsk soldaten Jöns Wåg och hans hustru Karin Pehrsdr från Jämtland och Lockne.
 
Jag måste säga att det är nog första gången som jag ser folk från Lockne dyka upp i Liden. Kan detta par ha något släktband med Per Persson? Karin verkar komma ifrån Bodsjö men jag har inte hittat nåt där som skulle tyda på familjeband till Per. Jöns Wåg däremot har jag ingen koll på alls.
 
Per och Sara Kajsa flyttar sedan 1832 till Helgum i Ångermanland. Hittar heller inga ledtrådar där, men en märklig iakttagelse är att parets söner senare alla tar efternamnet Westlin efter sin morfar, ett namn som härstammar från Västanå.
 
Min största misstanke är dock att Per kommer ifrån Jämtland...men var?