NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2012
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2011-11-11, 23:59
Nu var det några år sedan jag var engagerad i denna familj, så jag har den inte helt aktuell. Den uppges i allafall utflyttad från Långsele till Bjuråker [1837] (Långsele kyrkoarkiv AI:4/49), men kan inte påträffas i inflyttningslängden för sistnnämnda församling. Sedan har jag inga samtida anteckningar om dem förrän 1847, då sonen Magnus föds och i hfl först i Alanäs (se ovan).
 
Min slutsats är att de inte varit kyrkskrivna under denna mellanperiod. Bl.a. det icke officiella underlaget för dottern Anna Britas födelseuppgift i flyttattesten från 1861 tyder på det: .. enligt sin Moders uppgift är [hon] född den 26:te Augusti år 1844 .. (Alanäs kyrkoarkiv HII:1 - 3/11 1861). Sannolikt har föräldrarna, likt många av resandefolket, efter barnens dop fått attesterna i handen av tjänstgörande präst och de yngsta barnen har alltså inte införts i några födelseböcker, undantaget yngste sonen. I Ministerialregistret har den sistnämnde fått Storön som födelseby, men det är en feltolkning. Moderns tillnamn uppges i samma källa som Blom, men det som i raden efter tolkats som ortnamnet [Storön] är rätteligen ström. D.v.s. fortsättningen på hennes efternamn.
 
I sådana här fall, när personer saknas i födelseböcker och eventuella attester förkommit, kan den husförhörslängd där vederbörande förekommer först få utgöra källan för födelsetid och -ort. Födelseort kan ibland också styrkas med att kyrkogångspengar (kyrktagning) erlagts för barnets moder i födelseförsamlingen.
 
Björn
Sonen Frans Oskars födelsedata hade jag, men inte födelseorten Bredkälen. Vad är källan ?