NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011
Skrivet av: Anita Berglund Eriksson skrivet 2010-12-20, 08:07
Karl Göran!
 
Det blev många timmar framför datorn i natt... ;)
 
Jag fick läsa ditt inlägg några gånger innan jag förstod att du var inne på samma linje; nämligen att det måste vara den Anna vi söker! ;)
 
Att du hittade familjens flyttningsbetyg i Ramsele är fantastiskt och ändå lite märkligt (familjen bodde ju i Hammerdals sn..) Jag har hittat att fram till 1837 var Fjällsjö tillsammans med dotterförsamlingarna Tåsjö och Bodum annex till Ramsele. Men inte Hammerdals sn väl...?  
 
Nåväl, hänvisningen till dottern Anna (page 140) på flyttningsbetyget är tydlig nog för att koppla henne till familjen, tycker jag. Att inga av barnens dopvittnen kan kopplas till familjen kanske inte är så märkligt - familjens medlemmar bodde långt från Anna.  
 
Att adjunkten skrivit gårdsnamnet Hol till familjenamnet må vara honom förlåtet, eftersom allt övrigt visar att det är familjen Lassols Anders Andersson som avses. Thorsåker är också en smått märklig notis - flytten blev till Näsåker istället..;) (Fängsjö tillhör Ådalsliden eller Näsåker)
 
Året efter, 1834, flyttar Anna till Vimmervattnet (A 1/5 sid 134) där även hennes blivande make Måns Larsson arbetar som dräng i samma familj. Tre veckor efter giftermålet 6/1 1840, föds deras första dotter Stina Dea den 28/1 1840.
 
I de flesta husförhörslängder står att Anna är född i Dalarna, utom i den sista  A 1/9 sid 126 i Mårdsjö, Fjällsjö sn där Annas födelseort är Mora Dalarna.
 
Tyvärr har jag hittat ett par ställen på nätet där Måns Larssons hustru felaktigt heter Anna Månsdotter f. 1816 och även i folkräkningen 1890 har det blivit fel: födelseåret för Anna anges där 1819  men födelseorten Mora Falu l. !
 
Ett stort och varmt tack!
 
Anita
 
Uppdatering: Har sett att födelseåren för Mait och Karin är inte helt korrekta i flyttningsattesten: Mait f 1823 (inte 1824) och Karin f 1826 (inte 1827).  
 
Adjunkten var inte på sitt allra korrektaste skrivhumör i den här flyttattesten, men även det må kanske vara honom förlåtet... ;)
 
(Meddelandet ändrat av anbe 2010-12-20 13:14)