NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2009
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2009-01-26, 19:52
Frågan borde väl ha ställts under landskapet Härjedalen, men som svar inkommit är det väl enklast att fortsätta här.
 
I Ljusnedal AI:1/16 kan jag inte tyda vad som står framför Märet Jonsdr oavsett om jag använder mig av Genline (oskärpa) eller SVAR (överexponering). Vad som än står där kan det vara viktigt, men tolkningen av ett initalt B är jag inte överens med. Enklast är väl emellertid att skicka ett mejl till ÖLA med förfrågan om läsning från originalvolymen.
 
Ogifta Lisa Olofsdotters (Grönberg) [1784-1867] förbindelse med Jon Olofsson Wall var säkert kortvarig eftersom den sistnämnde blev soldat 1811 för en rote i Myssjö och Jämtland. Där bildade han också familj. De var alltså inte Märets ursprung.
 
Att Märet var utomäktenskaplig framgår av hfl. (AI:2/22 - 2226.2.96800). Jag håller det för sannolikt att hon var född i Ljusnedal och därmed bör domböckerna för Hede tingslag år 1817 vara en naturlig startpunkt för att hitta hennes härkomst. Utan att ha läst dessa protokoll vågar jag mig ändå på en hypotes.  
Nikolaus och Märet hade två söner, Olof och Casper. Sin tidigaste barndom tillbringade Märet hos kolaren Casper Ferag och hans son Hans Caspersson, så den yngste sonens namn bör stamma därifrån. Kan det också finnas en släktrelation dem emellan och henne ?  Casper Ferag hade en dotter Märet Caspersdotter som avled 1817 18/2. Dödboken upplyser om att hon dog i barnsäng, så min misstanke är att det är hon som var Märet J:s mor.
 
[Uppgiften att Nikolaus A. avled i Gamla Uppsala är jag inte ense med eftersom han finns upptagen i Uppsala domkyrkoförsamlings dödbok]