NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 maj, 2009
Skrivet av: nette lehner skrivet 2005-03-27, 03:45
Hej! jsg letar efter ett hus eller gård i Ås som
var mycket originellt. Jag var mycket liten vid mitt besök där med min mor i slutet på 50-talet.
En nu avliden släkting har berättat att huset låg inte ända inne i byn,utan en bit hitanför mot Östersund räknat.Man körde ner mot sjön (storsjön) förmodar,på en smal grusväg (enskild väg)och över ett järnvägsspår, kanske en km högst. Huset låg  i en sluttning med träd nästan helt dolt, tror det var i trä och rött med vita fönsterluckor, det var stort 2 ev 3 vån,och hade torn och tinnar, det märkligaste var att det fanns en snidad drake eller en ringlande orm längs hela takåsen mellan tornen.. Ett mycket märkligt hus.. jag undrar nu om någon känner till det huset och dom som bodde där ,damen i huset tror jag hette märta eller hulda och där fanns även 2 st män vid namn adam (han hade en krok istället för en hand) och den andre tror jag hette yngve (troligtvis var någon son  till märta) de var i 30-40 årsåldern vid den tidpunkten..Omn någon känner till vilket hus jag menar eller vet något om de som bodde där - skriv en rad här!  MVH nettan