NULL Skriv ut sidan - Sunne

Anbytarforum

Titel: Sunne
Skrivet av: Petrus Hägglund skrivet 2015-02-05, 19:15
Hej Sunneforskare
 
Jag har ett problem som jag brottats med i många år men inte får någon lösning på. 1876-02-01 påstås Frans Bernhard Karlsson vara född i Orrviken, Sunne. Han döps 10/2 i Trehörningsjö (vilket egentligen är det enda vi säkert vet). Föräldrarna påstås vara Anna Lovisa Persdr och Karl Fredrik Larsson hemmahörande i Orrviken. Enligt SCB:s FB så sänder Orrviken tillbaka dopattesten då dom är okända på socknen. Det finns ingen lämplig kandidat. Dessutom håller sig Frans Bernhard helt under radarn till tidigt 1900 tal då han bildar familj.  
 
Vilket sker till en början i Överluleå, efter flera flyttar hamnar dom i Frösö där hustrun avlider och Frans Bernhard. Troligen är han i Norge runt 1902 då första barnet föds. Då alla vägar i princip är uttömda så har jag tittat på dopvittnena. Som dopvittne har vi en Nils Andersson i Orrviken och en kyrkvärd i Trehörningsjö. Vad får en 60 årig man 1876 att bege sig de 30 milen till Tre-sjö? Han har en piga Anna Lisa Gråberg född 1953 i Kall. Och hennes far heter Lars så det stämmer inte någonstans.
 
Är det någon som kan hjälpa mig reda ut mina förvirrade tankar ;)?