NULL Skriv ut sidan - Sunne

Anbytarforum

Titel: Sunne
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2014-01-27, 00:25
 har jag ordat om att namnet Bistedt förefaller vara ett misstag. Idag är jag övertygad om det. Kyrkobokföringen i Sunne denna tid lämnar mycket att önska. Redan från början erhåller Lovisas dotter både fel namn och födelseår i hfl. Man har inte ens förmått att skriva moderns fullständiga namn, utan endast förnamnet (Sunne kyrkoarkiv AI:4/97v-98r). Justinas namn korrigeras först i Oviken (Ovikens kyrkoarkiv AI:7/200), däremot får hon leva med sitt i längderna borttappade andra namn (Lovisa) och oriktiga födelseår till sin död.
 
Moderns tillnamn (Vingsten - Bistedt) har endast stöd i Sunne kyrkböcker. I Oviken är det Winstedt liksom i domboken för Sunne höstting 1818, där lägersmålet är föremål för rättssak (Sunne tingslags häradsrätts arkiv AI:7/104v). Prästgårdsdrängen Daniel Persson tillstår sig där vara far till det framfödda flickebarnet. Dotterns farsnamn (Danielsdotter) och domboksprotokollets datering påvisar med all tydlighet att födelseåret 1819 är oriktigt.
 
Åldersuppgift för modern Lovisa påträffas i yngsta dotterns födelsenotis och födelseåret 1791 finns därtill i hfl. Med hänsyn till det jag anfört ovan, skulle jag inte lita på det utan andra oberoende källor. Ytterligare svårigheter är att vi ännu inte vet varifrån hon kom till Sunne eller vart hon tog vägen efter Ovikssejouren.