NULL Skriv ut sidan - Sunne

Anbytarforum

Titel: Sunne
Skrivet av: Jörgen Westin skrivet 2014-01-26, 21:33
Hej Björn och tack för Din information. Har aldrig varit med om en så svårfångad person som Lovisa Albertina Vilhelmina  Bistedt. Så många uppgifter som florerar kring henne och hennes barn. Det är riktigt att den första dottern hette Christina (Justina) Lovisa. Hon är enligt senare uppgifter född den 9/6 1819.  
 
När det gäller Carin så föddes hon 1828 i Orrviken. I hfl för Skyttmon anges hennes namn till Cathriona Jonsdotter. Enligt en uppgift jag fått så var fadern en man från Månsåsen vid namn Jonas Hallgren. Är det fel? Har Du möjligen sett Lovisa Albertina Vilhelminas ursprung. Karl Göran tror att hon var ett barnhusbarn från Stockholm men det är för stora avvikelser mellan uppgifterna i Sunne och i barnhusboken. Har gått igenom alla tänkbara arkiv för att finna hennes ursprung men går bet. Det kan ju hända att hon registreras på olika namn och olika födelseår. Som jag nämnde tidigare så uppges hon vara 20 år i mantalslängden för Sunne 1820.  
 
Skälet till min ihärdighet att finna hennes ursprung är för att antingen få verifierat eller falsifierat de myter kring henne som florerat i familjen så länge jag kan minnas.