NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-14
Skrivet av: Per Olov Österlind skrivet 2001-02-11, 20:27
Tack för  uppgifterna, Karl Göran! Trevligt med sådana här små utredningar.
 
Här kommer ett annat Sundsjö-problem: Min farmors morfars mor Märta Njur?n föddes oäkta 20.4 1812 i Landsom och dog 12.4 1903 i Tavnäs. Modern var Märeta Danielsdotter, f. 29.11 1792 i Landsom och död endast 19 år gammal 10.11 1812 i Landsom. Fadern är okänd. Jag har letat i dömböcker, en del bouppteckningar m.m. men inte lyckats få tag i honom.
 
Namnet Njur?n tog hon säkert efter sin morfars bror Sven Wilhelmsson Njur?n. Såvitt jag känner till den ende i Sundsjö förutom Märta som haft det tillnamnet. Han i sin tur fick nog id?n efter sin farfar föraren Magnus Niure och dennes förfäder.
 
Märtas (och maken Mickel Sefastssons) förste son fick namnet Sefast efter sin morfar, andre (och fjärde) sonen hette Sven (efter ovannämnde Sven Njur?n?) och den tredje var Anders. Att fadern skulle ha varit Sven Njur?n är förstås tänkbart - han var 1812 63 år gammal), i så fall möjligen orsak till att fadern inte är nämnd i födelseboken. Men skulle Märta i så fall göra faderskapet så uppenbart? Finns någon som kan lösa detta intrikata problem?
 
Mvh
PO