NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-14
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2001-02-10, 21:24
1)Att en person från Stugun även får Ragunda angivet som hemort är inget märkligt. Stugun var ju då del av Ragunda pastorat.
Vid kontroll av kyrkoboken (Sundsjö C:1 s. 342) är min tolkning: ... med Änckan Brita Ersdotter ifrå stugun i Ragunda.
Den andra vigselnotisen har som du påpekar fel namn på bruden. Anna hade visserligen en syster Kerstin Ivarsdotter, men hon avled ogift 1808. Vanligen var det komministern i Sundsjö som skötte kyrkobokföringen där. Nu står det uttryckligen att paret wigdes hema af Kyrckoherden sielf:. Kanske det sedan felade i kommunikationen från kyrkoherden till komministern.
 
2) I arvskiftet år 1623 efter Bengt Svenssons andra hustru Anna Hemmingsdotter uppräknas hennes sex efterlevande barn. 1626 4/6 gjorde Per Bengtsson en överenskommelse med sju av sina syskon eller deras ombud, dock inte brodern Sven. Det måste innebära att det finns en syster till med hittills okänt namn (hade det varit en bror hade han utan tvivel namngivits). De som omtalas (normerade namn) är Olof Gudmundsson, Ivar i Boggsjö på sin hustrus vägnar, Märet och Cecilia Bengtsdöttrar, Olof Bengtsson, Brita Bengtsdotter och Erik Ivarsson i Stugun på sin hustrus vägnar.
 
Lars Nylander hävdar att det i nämnda överenskommelse (1626 4/6) uppges att dottern Anna var gift med Ivar [troligen felskrivet för Erik Ivarsson] och att Agnes var gift med Ivar Nilsson i ?Bodtsiö?. Jag kan inte se att så är fallet, eftersom vare sig Anna eller Agnes omtalas med namn i brevet (se Per Persson - Sundsjö socken s. 137).
 
1654 kvitterar Per Bengtssons svågrar (explicit systrarnas män) som var: Olof i Sidsjö (Olåff Eerson j Sijdsiöö), Olof Gudmundsson i Optand (often j Brundfloo), Erik Ivarsson i Stugun och Ivar Nilsson i Bodtsiöö (a.a. sid. 140f).
 
Med hjälp av 1645 års mantalslängd (som jag registrerat), går det få klarhet. Enligt denna källa heter:
Olof Gudmundssons i Optand hustru Agnes Bengtsdotter, Ivar Nilssons i Boggsjö hustru  Gertrud Bengtsdotter, Erik Ivarssons i Stugun hustru Anna Bengtsdotter.
Någon Olof Eriksson i Sidsjö finns inte, däremot en Olof Jonsson, vars hustru heter Märet Bengtsdotter.