NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-14
Skrivet av: Per Olov Österlind skrivet 2001-02-10, 15:56
Hej Karl Göran,
 
1. Olof Andersson från Ammer gifte sig alltså med Brita Eriksdotter från Stugun 28 dec 1755 i Sundsjö. Brita anges då vara från Ragunda, vilket tycks mig mycket underligt då den aktuella BE ju var änka efter Olof Ivarsson i Boggsjö. Såvitt jag kan se lyder vigselnotisen: ”Samma dag wigdes Olof Andersson ifrån Amer med Änckan Brita Ersdotter ifrån . i Ragunda”. Jag håller med om att det är sannolikt att det är detta par som bosätter sig i Boggsjö, inte minst pga att de gifte sig i Sundsjö. Felskrivning av prästen? Denne skriver ju 1760 att OA gifter sig med Kerstin (inte Anna) Ivarsdotter, vilket ju uppenbart är felaktigt. Eller feltolkning av mig? OA var ju från Ammer i Ragunda (någon Anders i Ammer-Revsund fanns nog inte 1723).
 
2. Du nämner också att Ivar Nilsson senare hustru Gertrud Bengtsdotter var dotter till Bengt Svensson i Marsätt och hans första hustru. I Lars Nylanders släktutredning i Släktforskarnas årsbok 1999 (s.210-11) finns ingen Gertrud upptagen som dotter till Bengt Svensson. Dock hette ju BS? mor Gertrud, så det borde nog ha funnits även en dotter Gertrud. Vilken är din källa?
 
Mvh
PO