NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2014
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2014-02-16, 13:20
Det här med dopvittnen är visserligen ingen vetenskap, men kan i många fall ge andra ingångar till att lösa besvärliga fall. Jag brukar oftast se över barnens dopvittnen som är udda, d.v.s. oftast inte hör hemma i trakten.
För Jöns Engström del påträffar vi drängen Isak Olofsson i Svedje, Brunflo (1840), trumpetaren Jacobo och pigan Eva Olsdr [utan adress] (1842) och torparen Erik Olofsson ohh i Helle [=Hälle, Brunflo] (1856). För att sedan hitta någon eventuell minsta gemensamma nämnare för personerna ifråga får man sedan leta upp dessa och kartlägga dem. Just här går jag en genare väg och försöker hitta en potentiell Jöns Olofsson född 1816. På min skärm dyker det upp fem stycken (fyra enligt Ministerialregistret). Sedan kan man pröva sig fram med angivna föräldrar och se vilka fler som finns i familjerna.
 
För föräldraparet Olof Persson och Karin Olofsdotter från Lockne får vi följande barn: Petrus f.1809, Olaus f.1811, Cajsa Lisa f.1814, Jöns f.1816, Isak f.1817, sedan flyttar familjen tydligen till Brunflo och får där barnen Jacob f.1820, Eva f.1824 och Anders f.1827.
 
Isak Olofsson i Svedje uppges född 1818, men detta felaktiga födelseår erhöll han vid flytten till Brunflo (Brunflo AI:3/222); Cajsa Lisa gifter sig med Erik Olofsson i Hälle; Jacob blir trumpetare med namnet Jacobo (Brunflo AI:5/133) och flyttar sedermera till Stugun; Olaus (Olof) blir hästjägare med namnet Engström !
Mönstret blir alltså ganska tydligt.
 
Jöns utflyttar till Lockne (Brunflo AI:4/119) och det är kanske där födelsedatumet blir ändrat.
 
Fåhev kan ein allhtn våL om nago kännes agasamt, men ein jett freest ndån.