NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 oktober, 2011
Skrivet av: Lina Libell skrivet 2010-09-23, 13:43
Hej Marianne,
 
Jag har också funderat på var Ingrid kom ifrån och har gissat på samma Ingri som du har hittat, dotter till gästgivaren Nils Sjulsson och Karin Jonsdotter i Boggsjö.  
 
Ett stöd för kopplingen till Sundsjö är just dopvittnena till Per och Ingrids äldsta barn. Av Kerstins vittnen 1735 var fyra av sex från Boggsjö och två från Stugun, av Bengts 1740 fem av sex från Sundsjö och en från Stugun, åt Nils 1744 två från Sundsjö och fyra från Stugun, medan Karins nio vittnen 1747 alla bosatta i Sundsjö. Den ende som var vittne åt mer än ett barn var Carl Nilsson i Boggsjö som vittnade åt både Kerstin och Nils.  
 
Det här är bara en gissning jag gjort och självklart finns det svagheter. Framförallt verkar det inte alls ha varit ovanligt att Sundsjöborna stod som vittnen eller själva döpte sina barn i Stugun, särskilt om de bodde åt Boggsjö-hållet. Jag är väldigt intresserad om det finns andra teorier eller funderingar.
 
Nyfiket,
Lina
 
PS Jag tvivlar på kopplingen till Revsund. Pers syster Anna gifte sig visserligen med Olof Nilsson i Grimnäsbacken 1747, men Olofs föräldrar gifte sig först 1716 så han är knappast bror till Ingrid Nilsdotter. DS
 
(Meddelandet ändrat av linlib 2010-09-23 13:50)