NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2010
Skrivet av: David Back skrivet 2010-01-24, 17:26
Hej!
 
Jag har undringar om en ana. Det rör min hustrus farmors mors bakgrund. Hon hette Kajsa Märta Nilsdotter och var född 1847-02-14 i Gärdnäset, Ström. Hon var storasyster till författaren och folkbildaren Hjalmar Strömer.
 
På Ströms hembygdsförenings sida, samt på ett par andra ställen på nätet, har jag hittat uppgiften att deras far hette Nils Nilsson Löf, samt att Hjalmar var född på nybygget Älghallen.
 
Varken faderns efternamn ”Löf” eller Hjalmars födelseplats hittar jag stöd för i några kyrkoböcker. Enligt dessa var Hjalmar (Nils Nilsson) född 1849-06-21 Kärrnäset, Ström, där familjen sedermera även bodde. Fadern hette Nils Hjalmar Nilsson f. 1814-11-04 Risnäset, Ström.  
Han var son till Nils Olsson F. 1777-10-23 Tullingsås, Ström och Karin Svensdotter f. 1782-01-30 Walln och Jonsgården, Ström.  
 
FF Olof Andersson Tullingsås, Ström
FM Anna Svensdotter Näset, Ström
MF Sven Ersson F.1733 i Ström
MM Brita Zacrisdotter F 1742 Gärde, Ström.
Det är enbart på MM som jag har hittat fler uppgifter än de jag redovisat efter deras namn.  
 
Jag undrar varifrån namnet ”Löf” kommit, och uppgiften att Hjalmars födelseplats skulle varit Älghallen, samt om det är någon som har några ytterligare uppgifter om ovanstående personer, så att jag kan komma vidare?
 
Med vänliga hälsningar
 
David Back
Uppsala