NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2012
Skrivet av: Björn Kempe skrivet 2011-08-20, 21:34
Pål Ivarsson gift 1696 28/12 med Anna Erlandsdotter i Hägra, dotter till Erland Jacobsson därstädes. Erland blev 1689 rusthållare på Hägra nr 2 i Rödön och var korpral efter flera fälttåg i Tyskland. År 1706 tog särsonen Pål Ivarsson över driften av gården, en gård som tydligen inte gav särskilt höga intäkter. Pål och Anna får i Hägra uppenbarligen tre söner; Ivar 1697 22/10, Erland 1700 16/12 och Johannes 1707 13/12, men Pål var inte särskilt lyckosam som bonde. Han förmådde inte underhålla rustningshästen och fick 1714 böta 40 Mark för okvädningsord mot en husman i Hägra. Eftersom han inte hade medel att betala boten dömdes han till arbete för kyrkan efter 8 dagar fängelse. Eftersom Pål inte finns noterad i dödboken kan man ev. gissa att han tog sitt liv. Änkan Rakel Andersdotter som han gifte sig med efter första hustruns död 1710 gift till Täng i Ås med bonden där Anders Nilsson och hon dör i Täng 1752 1/6. Pål hade med Rakel en son Anders född 1716 5/5 i Hägra, men han dog samma år. Rakel fick minst 4 barn i Täng med nya maken. Jag menar att det är högst sannolikt att Ivar Pålsson Asp kommer från Hägra på Rödön, men jag har inga mer direkta bevis än det jag anfört ovan. Huvuddelen av mitt material har inhämtats från Rödöns kyrkoböcker men en del är direkta referat från Rödöns socken - byar och gårdar av Gösta Wikegård.
Hälsningar, Björn