NULL Skriv ut sidan - Rödön

Anbytarforum

Titel: Rödön
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2014-01-23, 23:08
Jon Månsson i Fanbyn dör relativt tidigt (1719) och hemmanet övertas sedermera av andra. Änkan avlider 1741, men någon bouppteckning finns inte efter henne. Familjen splittras - sönernas öden känner jag dock till. Emellertid har jag inte bland deras barn kunnat påträffa systrarna Märet och Brita som dopvittnen. Visst har jag sedan länge haft Märet som potentiell hustru till Per Byfelt, men identifieringen stöter på problem. Detta med dopvittnen är nämnt. Ett annat är att Byfelts hustru i hfl. uppges född 1700. Det är först i dödsnotisen födelseåret 1702 dyker upp. Om det är en sentida rättelse eller tvärtom är bäst att t.v. vara osagt.  
 
Sedan finns också en namne i Sunne, som enligt hfl. är född 1701 (Sunne AI:1/193), vars identitet jag inte heller lyckats fastställa. Visserligen uppges denna kvinna vid sin första vigsel 1746 vara från Stocke, men det är inte mycket till vägledning eftersom det fanns åtskilliga pigor som tidvis tjänstgjorde där hos trivialskolans lärare. Efter henne finns en bouppteckning, men inga noteringar om arvingar.