NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-11
Skrivet av: Leif Gustafsson skrivet 2006-08-05, 09:37
Hans Petter.
 
Jag har redan skickat ett svar till dig på din mailadress den juli, se bifogat:
-------
Hej Hans Petter.
 
Jag har tittat i vigselboken.
 
Dom är vigda i Mörrum (Elleholm noteras särskilt i boken). Christian Thode står som skolemästare och Anna Katarina kallas jungfru. Som löftesmän vid vigseln står mäster snickaren Ekegren och nämndeman Sven Mattsson. Det finns en liten notering om hit utdrag vilket jag tolkar som att någon av dem, eventuellt båda inte är bosatta i församlingen.  
Jag har letat efter skolemästaren Thode men utan framgång. Fram till 1792 heter han Hedenskog i Mörrum, sen hittar jag inte någon förrän 1799 och han heter Blomqvist.  
Sven Mattsson är nämndeman och bonde på nr 16 Hästaryd i Mörrums socken, gården låg i samma by och cirka 100 meter från prästgården.
 
Thode kan mycket väl ha haft ett annt namn innan han blev skolemästare, men för mig låter det inte svenskt, kanske mera danskt eller tyskt.
 
Hälsningar
 
Leif
---
Mörrum och Elleholm är två socknar i samma pastorat med till största delen gemensam kyrkobokföring.
Då det gäller eventuellt släktskap med Sven Mattsson har jag ingen uppgift. Hästaryd är en av byarna i Mörrums socken och Mörrums kyrka ligger i Hästaryd.
Det är kanske så att Christian trots allt är skolemästare i Mörrum, men jag har inte hittat honom i kateksimilängden åren mellan 1792 och 1799 och därför tror jag inte att han var bosatt i Mörrum / Elleholm.
Egentligen vet du ju redan att han var skolemästare i Åryd och det är kanske där som man skall söka efter vidare uppgifter.