NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2013
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2013-04-09, 22:38
Naturligtvis hör hon till anförd Borgsläkt med ursprung i Ragunda (Frösö AI:4/220-221; S Lindqvist - Familjer i Ragunda, sid. 157). På den sida i Fors hfl. jag hänvisar till framgår att modern var Märta Stina Borg. När brodern/sonen Magnus Johan föds 1825 är inte Catharina Lovisa längre med i bilden (Ragunda AI:2/142). Sannolikt var hon då omhändertagen av släkten eller någon fosterfamilj. Både mor och dotter emellertid gifta med var sin torpare i Boda och Liden. Märta Stina död där 1865.
 
Efter en snabb genomgång av Ragunda domböcker 1821-1823 hittar jag inte Erika Andersdotter omnämnd i saköreslängderna. Stuguns räkenskaper denna tid är endast summariska, så där finns ingen information att hämta. Endast att saköresmedel har inkommit.  
Men visst var det skillnad på folk och folk. Jag erinrar mig andra fall med högreståndmän inblandade, vilka inte omnämns i domböckerna eller ens att barn ifråga införts i kyrkböckerna.  
Ett exempel är den Margreta som föddes 1737 8/9 i Alsen. Här har prästen strukit ordentligt i kyrkboken och sedan skrivit något på grekiska! (vad vet jag inte). Trots strykningen framgår det att barnamodern uppgett överstelöjtnanten von Saltza som fader. När saken sedan kom upp på tinget anklagade hon istället en obemedlad dräng, sannolikt efter påtryckningar.
Så nog kunde en riksdagsman ha verkat i det tysta.