NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2013
Skrivet av: Per Olov Qvist skrivet 2013-02-26, 17:49
Tack Marianne och Karl Göran för att jag kom på spåret igen. Verkligheten var dock något snårigare än att hon sedermera flyttade till Sundsvall, vilken hon också gjorde så småningom. Men vägen dit blev ganska snårig och kan ses som ett lärorikt exempel på hur fel det kan bli i kyrkböckerna och kan ses som en varning för att lita för mycket på sekundärkällor såsom folkräkningarna (som ju ofta brukar åberopas på detta forum). Ingrid Margareta (Greta) fortsätter i Ragunda i volym A1:5 s 169, där hon finns som piga i Köttsjön (hos undertecknads mormormorsfar Håkan Håkansson). Där står hon (felaktigt) som inflyttad från Stugun 1857. Det skall var tvärtom. Hon flyttar till Stugun detta år, närmare bestämt Mårdsjön (Stugun A1:7 s 52). Där får hon både ny födelsedag 4.7 (istället för 4.6) och en utomäktenskaplig dotter, Christina Dorothea född 7.2.1859. De två flyttas från Mårdsjön till Öravattvet (s.vol sid 180), varifrån betecknas som utflyttad 1861 till vad jag tyder som Borgvattnet. I vart fall hittar jag henne igen i Lungsjön, Ramsele (Ramsele A1:8 s 64), där hon är noterad som inflyttad från Borgvattnet 1862 (kan möjligen vara den Brita Greta Salomonsdotter som finns i Selet utan födelseår Borgvattnet A!:5 s 65). Från Ramsele bär så kosan vidare till Helgum 1863, där hon finns A1:7 s 110. Där förenas hon med sin blivande man Johan Olof Josefsson, sen. Selin, f. 15.3.1836 (som födelsort anges Helgum man jag har inte kunnat hitta honom där i födelseboken på angivet datum). Där har dottern nu fått Ramsele som födelseort. Familjen uppges som utflyttade till Ragunda 19.5.1865 enligt utflyttningslängden för Helgum. Någon motsvarande inflyttning till Ragunda har jag inte kunnat finna utan här följer några år höljda i dunkel tills de återfinns i Sundsvalls Gustav Adolf A1:7A s 54, där de anges som inflyttade från Helgum 1871. Har inte kunnat finna någon motsvarade utflyttning därstädes. Nu har såväl mor som dotter fått ny födelseort, Helgum (som också återges i folkräkningen för Västernorrland 1880). Familjen fortsätter i Sundsvalls Gustav Adolf A1:8A s 37, där dödsfallet noteras (hon finnns också införd i dödboken för Sundsvalls GA (F:1 s 88), med hänvisning till dödsorten). Nu har Ingrid Greta rätt födelsemånad (juni) men fel födelsedag (8 istället för 4), men som sagt en födelseförsamling som är alldeles uppåt väggarna. Kort sagt, detta och många andra exempel jag stött på visar på att man ALDRIG helt och fullt skall lita på de uppgifter om födelseförsamlingar som ges i folkräkningarna. Även dottern har också fått fel födelsedag efter vägen, 8.2 istället för 7.2. förutom fel födelseförsamling. Dottern flyttar senare till Ragunda där hon avlider 18.12.1908 (Ragunda AIIa:5 s 594). Då har hunnit få 5 utomäktenskapliga barn, varav ett dör som barn.
 
P O Qvist