NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2013
Skrivet av: Per Olov Qvist skrivet 2013-02-23, 07:43
Hej alla skarpögda på detta forum. Jag har ett litet mysterium jag gärna vill ha hjälp med. Det gäller Ingrid Margreta Salomonsdotter, född 4.6.1827 (Ragunda), dotter till torparen Salomon Ersson. Han var först torpare i Krokvåg, flyttade därefter till Stensjö i Edsele och sedan åter till Krokvåg efter första hustruns död 1837, där han gifter om sig. Ingrid Margreta bor hemma hos fadern och hans nya hustru under större delen av 1840-talet (Ragunda A1:3 s 95). Vad jag kan sluta mig till av noteringarna på högra sidan genomgår hon husförhör fram t o m 1848. Sedan finns en notering om flyttning, vilken rimligen ägt rum under senare delen av 1848, till sid 99, där hon också återfinns som piga hos torparen Sven Olofsson. I vänstermarginal finns ett överstruket kors vilket jag tyder som en felskrivning som rättats eftersom namnet inte är överstruket. Följaktligen borde hon finnas kvar där efter 1848, då A1:3 slutar. Men när man går till följande husförhörslängd, A1:4 går hon inte att återfinna trots idogt letande i hela Krokvåg. Hon finns heller inte i folkräkningen 1860, vilket antingen borde betyda att hon avlidit eller inte finns kvar i Jämtland. Har letat en del i grannsocknarna Edsele och Helgum utan att hitta något. Är de någon som har en idé om det hela?
 
P O Qvist