NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2012
Skrivet av: Maria Bjurström skrivet 2011-12-18, 20:23
Hej! Jag är helt nybörjare och halkade in här på ett bananskal när en kompis började släktforska. Jag kom på att jag skulle kunna försöka luska ut vem min farfar var, något som varit en väl förborgad hemlighet i hela mitt liv för min farmor ville inte avslöja det. Det har inte stört mig tidigare men nu skulle jag verkligen vilja veta!
 
Jag har luskat lite själv och hittat en födelsenotering där det står fader okänd och en där faderns namn bara är utelämnat, men där stod att min farmor arbetade på ett ställe som heter Skogen i Ragunda vid tiden för nedkomsten. Ryktet säger att farmor blev med barn med husets herre (där hon tjänstgjorde). Man ska iofs inte tro på rykten men det är det enda jag har att gå efter.    
 
Min farmor hette Viktoria Johanna Jonsson och var född 5 mars 1902 i Ragunda. Min pappa (vars fader är okänd) hette Erik Holger Jonsson och var född 12 juni 1924 i Ragunda.  
 
Dessutom påstås det att min farmors mamma, Brita Johanna Andrietta Edelsvärd ska vara av en fin släkt. Vet någon något om namnet Edelsvärd? Har googlat och hittat en del, men det måste finnas mer tillförlitliga källor att använda sig av. Alla tips och förslag på hur jag ska ta mig an detta emottages tacksamt!  
 
MVH
Maria