NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-02
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2005-09-16, 15:57
Hej igen Leif!
 
(Jag försökte svara igår, men det gick inte.)  
Jag tror fortfarande att det var två olika klockare Knut Olsson, trots de uppenbara likheterna. Jag ska försöka lista upp mina skäl för detta:  
1670 -- utan närmare angivet datum -- gifter sig Knut Olsson och Toa Nilsd i Hällaryd (neutralt)  
Epiphania (6/1) 1673 döps Knut klockares dotter Elna i Hällaryd (neutralt)  
Ö Göinge hd 19/6 1673: Klockaren Olof Björnsson Mörrums, Glimåkra, änka och barn är instämda. Fyra av dem är sedan tidigare på olika sätt kända som hans barn, och även den femte -- avlidne klockaren Knut Olsson -- kan nog anses ha varit det. Det var dennes icke namngivna änka och barn som var instämda, och de bodde i Mörrum (koppling OBM - klockaren KO, som KAN ha bott i Mörrum. INGEN av de i de efterföljande målen omnämnda personerna figurerar i detta målet. Änkan med barn KAN ha flyttat till Mörrum efter det att mannen dog)
Ö Göinge hd 16/10 1673: En mängd personer är instämda för att det ska beslutas vilken som ska ta hand om barngods i Blekinge (neutralt i så måtto att det inte nämns VAR i Blekinge, och inte heller namnen på personerna där)  
Ö Göinge hd 20/11 1673: Personer instämda för att det ska beslutas vilken som ska ta hand om barngods i Blekinge (neutralt i så måtto att det inte nämns VAR i Blekinge, och inte heller namnen på personerna där)  
Ö Göinge hd 11/3 1675: Personer instämda för att det ska beslutas vilken som ska ta hand om barngods fallet efter avlidne klockaren Knut Olsson i Hällaryd, och omständigheterna visar på att det rör sig om samma fall som de två här förutnämnda målen (koppling barngods - Hällaryd)  
Ö Göinge hd 22/4 1675: Personer instämda för att det ska beslutas vilken som ska ta hand om barngods fallet efter avlidne klockaren Knut Olsson i Hällaryd, och omständigheterna visar på att det rör sig om samma fall som de tre här förutnämnda målen. Det nämns tämligen tydligt att barnen bor i Hällaryd, både direkt och av den omständigheten att Per Pålsson tänkte resa dit (för att se hur det låg till?). Motargument: Änkan och/eller barnen kan ha flyttat tillbaka till Hällaryd (koppling barngods - Hällaryd)  
 
Hälsningar, Mikael!