NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-02
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2005-09-15, 01:41
Återigen tack för dina kommentarer, Leif!  
(Kolla också gärna inlägget under Glimåkra, Skåne.)  
Jag håller med dig om uppfattningen att benämningarna fäderne- resp. mödernesidan bör ses ur barnens synvinkel, för det är ju ändå deras arv det handlar om. (Jag ställde frågan lite med baktanken att få reda på hur andra uppfattar det.)  
Målet från den 19/6 1673 där Olof Björnsson Mörrums ättlingar är instämda kan du se  här. Där förefaller åtminstone mig vara ganska uppenbart att den klockare Knut Olsson som nämns där var son till OBM. Däremot är jag ganska övertygad om att klockaren Knut Olsson i Hällaryd var en annan person, trots de många likheterna.  
Per Pålssons far hette Pål Knutsson, men det kan du se i inlägget under Glimåkra.  
Det fanns inte så mycket att ärva efter OMB, utan mest skulder och ett förfallet klockarboställe!  
 
Den här Bräkne härads dombok som du har tillgång till, är det något slags förhandsexemplar av CDn som ska komma ut? (Jag tar för givet att den inte kommit ut ännu, eftersom jag inte fått något meddelandet om det.) Skulle det vara möjligt att få sig tillsänt texten i de 8 målen där klockaren Knut Olofsson i Hällaryd förekommer? Eller åtminstone hänvisning till datum och folio, kanske? (Min mail-adress får du fram om du klickar på mitt namn härovan, fast det är ett blanksteg som måste tas bort innan den fungerar.)  
 
Hälsningar, Mikael!
 
PS. I jordeboken för 1663 finner jag ingen Knut Olsson vare sig i Mörrum eller i Hällaryd, fast det är ju ganska lång tid innan aktuellt år. Jag vet inte heller om klockaren normalt står med i jordeboken. DS