NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-02
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2005-09-14, 01:14
Hej Leif!
 
Tack för svaret. Jag har sett att det inte finns så mycket att gå efter i fråga om kyrkoböcker o.dyl. Inte ens kyrkoräkenskaperna för den tiden finns kvar, vilket annars har gett intrycket av att vara de viktigaste handlingarna för kyrkan på den tiden!  
Jag hoppades att kanske någon hade stött på honom i någon grannförsamlings handlingar eller grannhärads domböcker. Hur som helst så vet jag inte om de bodde där enbart den tiden, men förmodligen inte.  
19/6 1673 var det ting vid Ö Göinge häradsrätt, och där nämns att degnen Knut Olssons änka och barn i Mörrum hade blivit instämda med 6 veckors varsel. Det betyder att stämningen överlämnades 8/5, och därav tidsspannet.  
De övriga instämda till det målet var fyra barn till -- eller gifta med barn till -- nyligen avlidne Olof Björnsson Mörrum, f.d. klockare i Glimåkra, samt hans änka. Jag vet inte om Knut Olsson hade varit klockare just i Mörrum, men om det var så så kan man kanske finna något i tidigare handlingar (kanske jordrevningen 1671?).  
 
Det finns ytterligare ett fall (eller är det detsamma?!) som är lite förvillande: Det fanns en klockare Knut Olsson i Hällaryd. Han gifte sig 1670 i Hällaryd (utan närmare angivet datum) med Toa Nilsd. Epiphania (6/1) 1673 döps Knud degns datter Ellene. Högst teoretiskt kan de ha fått tre barn till innan Ellene, iallafall om något av dem föddes lite för tidigt, men så många tror jag inte att det var. Jag lyckades inte hitta några fler barn till dem födda i Hällaryd, men jag kan ha missat det, eller så blev de inte inskrivna, eller -- kanske troligast -- så fick de inga fler.  
16/10 1673 tas det upp på tinget i Ö Göinge ett omfattande mål där man försöker komma fram till vem som ska ta hand om barngodset åt den döde klockaren Knut Olssons i Hällaryd barn (han nämns varken med titel eller namn eller ort i det målet, men vid senare dragningar -- 20/11 1673, 11/3 1675, 22/4 1675; det framgår klart att det rör sig om samma fall -- så nämns dessa detaljer några gånger).  
Ett flertal släktingar nämns, både på fäderne- och mödernesidan. (Vad innebär det: Knut Olssons barns fäderne- och mödernesida, eller hans egen dito??) INGEN av dessa släktingar är dock någon av de omnämnda ättlingarna till Olof Björnsson Mörrum, så personligen är jag så gott som 100% övertygad om att det rör sig om två olika Knut Olsson.  
Men visst är det märkligt!: Två stycken klockare, båda med namnet Knut Olsson, båda med kopplingar till -- eventuellt båda bosatta i -- Blekinge-socknar som nästan gränsar till varandra, och båda omnämns döda under 1673.  
 
Jag skulle dock gärna få lite mer handfasta bevis för att de inte är samma person. Finns det möjligen någon gammal handling där det omnämns en Knut Olsson som kan identifieras med han vars änka och barn bodde i Mörrum? Kanske i Listers dombok något/några av åren fram t.o.m 1671?  
 
Hälsningar, Mikael!