NULL Skriv ut sidan - Offerdal

Anbytarforum

Titel: Offerdal
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2016-01-14, 20:35
Rekryteringsrullor för aktuell tid, där soldaters tidigare namn framgår känner jag inte till, men kan ev. finnas på Krigsarkivet.
I mitt soldatregister finns endast en Hans f.1795 och bosatt i Offerdal. Sedan finns det två med samma förnamn och födelseår. En i Häggenås (född och bosatt där) och en i Hallens socken, vilken rymde 1825.
 
När det gäller sidhänvisningar har jag sedan en tid noterat att användarna i de flesta fall använder sig av sina leverantörers inramade uppgifter längst upp på skärmen. Det är visserligen bekvämt men dessa leverantörer är ännu dagsländor jämfört med våra arkivinstitutioner. Det är alltså arkivens egen paginering i arkivalierna som gäller och inte något annat. Eftersom jag nyttjar Arkiv Digital har jag där kunnat konstatera åtskilliga 10.000-tals felaktiga källhänvisningar bland födelsenotiserna för Jämtlands län.
 
Lars Ryners kritiska frågor till Kennet H. finner jag relevanta. I synnerhet som det knappa svaret tycks mig indikera på sekundära uppgifter. Så har också Brita Håkansdotter erhållit fel data både vad gäller födelse som död.