NULL Skriv ut sidan - Offerdal

Anbytarforum

Titel: Offerdal
Skrivet av: Sören Gabrielsson skrivet 2015-11-23, 14:59
Erik Andersson. Landsprost och kyrkoherde i Oviken. Jämtlands reformator.  
Härnösands stifts herdaminne: ” Med sin hustru, som sannolikt afled före honom, hade han 4 barn, 3 döttrar och 1 son. Äldsta dottern g. m. khden Andreas Petri i Brunflo; mellersta dottern g. m. Nicolaus Andreæ i Offerdal; den yngsta dottern g. m. khden Michael Jonæ i Rödön, sedan i Mo och Rengsjö, Hälsingland; sonen Johannes Erici Isopedius, stud. i Rostock 1564.  
 
Märta Kristinas make Kyrkoherde Nils Andersson var enligt Karl Eugen Nykvist (min fars kusin) gift för andra gången med Kerstin Pedersdotter f c 1555 men Bygdén uppger gift med Märta Eriksdotter 1564. Enligt Åsling var Nils gift två gånger. Första hustrun skall enligt honom ha dött 1564. Barn i 1:a g Anders, Ellen,Guteff och Årsilla och i 2:a g Ola. Enligt Naimi och Carl Wangby var han gift 1 gång och hade barnen Anders , Olof, Erik, Årsilla och en dotter gift 1590 med Jon Hemmingsson, troligen i Alsen. Om jag antar att kyrkoherde Nils var gift två gånger får jag barnen (Enl Karl Eugen Nykvist): Zidzell , Ellen och Olof.  
 
Prästdotter från Offerdal Zidzell Nilsdotter född efter 1564 g m bonden Henrik Halvarsson i Hellberg Alsen, född 1550, död före 1623.  
 
Prästdotter från Offerdal f c 1570 Elin Nilsdotter, nämnd tillsammans med mannen 1605 då hon tillsammans med sina tvenne systrar med sitt samtycke säljer till sin halvbroder Ola i Mo (Kyrkoherden i Offerdal Olof Nilsson) sitt fäderne i Mo Alsen för 20 daler . (Kan vara dotter i 1:a gifte). Gift med Bonden i Rise Jon Andersson.  
 
Har några nya rön framkommit om Erik Anderssons barn och eventuell hustr/frilla samt Nils Andersson giften och barn.
Med vänlig hälsning
Sören Gabrielsson