NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-15
Skrivet av: Birgitta Rosén skrivet 2003-02-22, 12:58
Ang. Truls Tufvesson i Ruemåla. Flera äldre inlägg här diskuterar denne Truls och hans familj. En bouppteckning finns (Listers häradsrätt FII:4 s 561. 1782) Här heter änkan Inga Oredsdotter. Vidare finns myndiga sönerna Jöns och Per (utan ålderangivelse) samt döttrarna Bengta 16 1/4 år och Elna 13 år.
Vid vigseln 1735 ser det ut som hustruns patronymikon är Persdotter, vilket väl skulle kunna vara rimligt med tanke på sonen Per. Kan inte finna den första hustruns död men notiserna är ju mycket svårlästa. En son Per föds 2 aug 1761; denne omnämns i Mörrum AI:1 1813- som gårdman på Ruemåla.
Att jag kollade Truls T beror på att jag är på jakt efter ursprunget till en båtsman i Ruemåla, senare Hultaboda, Ola/Olof Vävare vid vigseln 1746 med änkan Ingegärd Johannesdotter kallad Tufvesson, om jag läst rätt.(Mörrum C:2) Vid deras första barns födelse är Truls Tufvesson vittne. Funderade då på om de var släkt men det kan ju bara bero på att de var bosatta i samma by.
 
Om någon känner till ursprunget för båtsmannen Ola Vävare, som är min ana, blir jag glad att få reda på det. Har inga uppgifter vare sig om hans födelse eller död.
 
Med vänliga hälsningar Birgitta R