NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-10
Skrivet av: Lennart Mårtensson skrivet 2003-01-05, 16:09
Hej Mari och Ylva.
Jag heter Lennart Mårtensson och forskar just nu i min stora Mörrumssläkt. Jag bor i Karlshamn där alla Mörrumsböckerna finns på biblioteket vilket förenklar sökningen. På Rötter såg jag att vi har gemensamma intressen. Chersta Gertonsdotter är även min anmoder. Just nu skall jag börja leta efter hennes vigsel och barn med Måns Ingemansson. Där är sonen Sven, född c:a 1718 enl. IGI, min anfader. Ett problem är att jag inte hittar honom i födelseboken. Några fler barn till Chersta och Måns har jag inte funnit ännu. Ett annat problem är att jag ingte hittar Svens hustru Bodil Nilsdotters härkomst. Eventuellt kan hon vara född i Asarum där det i IGI finns inte mindre än fyra stycken som skulle kunna passa. Har Ni några tips?
Om Chetrstas härkomst har jag följande uppgifter:
Hennes far hette Gerton Månsson, från Lönnemåla i Mörrum. Född c:a 1766 och död den 13 maj 1770.
Chersta är född c:a 1689 men jag vet inte vad modern hette.
Där finns också en son Nils född dec.1707 och död mars 1708.
Gerton Månsson är omgift med Berita Knutsdotter den 27 juli 1712 och de fick barnen Sissa född den 25 maj 1713 och Beritha född den 30 mars 1718.
 
Har Ni läst Ur Mörrumsbyggdens historia av Axel Ingemansson 1979? Där finns en uppställning över vilka som ägt olika gårdar och berättelsen om hur Sven Månsson åtalades för att ha uppträtt störande i kyrkan.
Måns dog den 24 jan 1770 och Chetrsta den 19 jan samma år. De begrovs den 28 jan och deras gravsten lär finnas i Mörrums kyrka. Jag måste åka dit och titta en dag.
m.v.h. Lennart.