NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2010
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2009-12-08, 01:34
Lockne betraktas nog av flera forskare, i avsaknad av ministerialböcker fram till 1809, som rena mörkret. Då faller det sig naturligt att söka sig till ljuset och börja leta där först, d.v.s. i omgivande socknar vars kyrkböcker är bevarade. Trots vetskapen om att församlingars befolkningsmajoritet alltid var infödd, närs då ett hopp om att de personer man själv eftersöker, ska återfinnas som födda någon annanstans.  
 
 ovan (22 maj 2008) efterfrågas ett par, Christoffer Olofsson (f. ca 1751) och hans hustru Rebecka Andersdotter (f.1763) i Tand, Lockne. För dem lystes 1787 och de som betygade hinderslösheten var Per Persson i Grytan (för brudgummen) och Anders Larsson i Rossbol (för bruden). Man kan på goda grunder misstänka att den sistnämnde var brudens far, men så var inte fallet. Anders Larssons far antecknas först i 1769 års mantalslängd för en sonhustru (AL:s äldste son var ju också född 1769). En annan möjlighet är förstås att Rebecka kan vara hans utomäktenskapliga dotter. Per Persson i Grytan, var bosatt i grannförsamlingen Brunflo, men född i annexet Marieby. Tittar jag på både Pers och Anders familjer kan jag inte se någon tänkbar släktanknytning till paret ifråga.  
 
Namnet Christoffer förefaller unikt aktuell tid i Lockne och kan inte påträffas utanför familjen när jag gör en sökning för vilka det betalats testamentspengar åren 1753-1800. Rebecka är nästan lika sällsynt, men ytterligare en finner jag. Efter G/amla/ Rebecka Måns d/otte/r i Lassbyn betalas pengar räkenskapsåret 1785-1786 (Lockne LIa:2 s. 260). Kan det finnas en relation här ?
I ett försök att hitta eventuella mönster/indikationer som kan leda vidare konstaterar jag att det finns anknytningar till Näs socken. En av döttrarnas svärmor var därifrån, likaså en sonhustru och dessutom bosatte sig två av sönerna där.
Parets två äldsta döttrar hette Brita resp. Gertrud.  
 
Med hjälp av Ministerialregistret för Jämtland/Härjedalen (CD-skiva utg. av SVAR/ÖLA) påträffas en Christopher Olofsson f.1752 27/11 i Sunne och en Rebecka Andersdotter f.1764 26/2 i Åre, vilka skulle kunna vara identiska med de eftersökta. Men deras respektive mödrars namn (Margeta och Ingrid) styrker ju inte den tanken. De kan ändå inte uteslutas, men eftersom det finns fakta som talar emot en sådan identifiering, krävs bevis/indicier för ett ställningstagande. Det räcker alltså inte i sig med namnen och ungefärligt korrekta födelseår.
En början är att fastställa om de personer som hittats uppnått vuxen ålder (beträffande Rebecka är det redan ).
Det andra (ibland enda) alternativet, som inte är så tilltalande om man bara söker få enskilda personer, är att gå igenom domböckerna för Brunflo tingslag (där Lockne ingår).
 
(Meddelandet ändrat av Kge 2009-12-08 01:38)