NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2014
Skrivet av: Stefan Larsson skrivet 2013-07-15, 12:41
Tack Karin! Dom bosatte sig alltså i Klösta. Förmodligen bodde dom bara i Husås en kortare tid. Min utgångspunkt är egentligen en bild som jag fick se för några dagar sedan, ett gruppfoto taget i Norra Greningen år 1919. Där finns min farfar, hans bröder och föräldrar, syster, farbröder..och hans farfar född 1833. Bakom alla dessa står en droska av 1918-19 års modell, droskföraren som jag tror är Erik Göransson från Husås (Norra Lit) står längst till vänster.
Historien är följande. Min farfar hade gjort rekryten inne i Östersund, han steg av i Lit för att gå till Husås för att träffa sin farfar som bodde hos en av sina döttrar (Emma Elisabet). Väl framme så satt hans farfar Nils Erik Larsson med ett av barnbarnen i knä: Hen gjett je sitt å sytt ongan heile summarn
Då bad min farfar sin farfar att följa med tillbaka till Greningen och förmodligen tog dom droskan dit. Bilden togs och eventuellt så finns denne Magnus Persson med på bilden (nr 4 från vänster) med två/tre av sina barn.
 
Jag får söka vidare på Klösta. Men en följdfråga på Husås (Norra Lit) blir då angående Erik Göransson som var droskförare. När startade han sin rörelse? Vad hade han för fordon 1919? Han bosatte sig senare på äldre dar i Norra Greningen. Och en slutfråga på Husås. Kan det ha varit fotografen Carl Simon Henriksson från Husås som följde med till Greningen och tog bilden, han bör ha varit 19-20 år 1919.                                                  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/388996.jpg)
 
/Stefan