NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04
Skrivet av: Leif Gustafsson skrivet 2000-08-31, 22:38
Hej Arne!
Uppgiften om namnet fick jag från en bok skriven av den kände, numera avlidne, hembygdsforskaren Axel Ingemansson.
Jag tog mig för att titta i de katekesimilängder som finns för tiden.
Det finns en med årtalet 1687 högst upp skriven med annan stil än övrig delar. Denna längd är undertecknad av klockaren Sören Jönsson och Christian Madsson!
Enligt Ingemansson så heter kyrkoherden 1682 till 1696 Söfren Abelin, vilken också har undertecknat en katekesimilängd från 1683!
Det finns ytterligare en katekesimilängd som är skriven 1687, med samma stil rakt igenom, troligen av klockaren Sören Jönsson som undertecknat det hela. Den är kontrasigenerad på följande sätt: Vidi, Christiernus Gersonrus (efternamnet är lite svårtytt). Denne man har titeln P ex P. vad det nu kan betyda.
Ytterligare en längd från 1696 finns, tyvärr inte undertecknad men handstilen liknar den tidigare, Sören Jönsson.
Jag tror nu att det är så här:
Axel Ingemansson har fel och herdaminnet rätt!
Årtalet i den först nämnda katekesimilängden är fel, skall vara 1697, då handstilen stämmer överens med 1696 och den senare nämnda från 1687.
Varför skulle man skriva två längder 1687, det låter inte sannolikt.
Det här kräver lite mer information, vet någon ´något om klockaren Sören Jönsson? Vem är Christiernus Gersonrus?