NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-12
Skrivet av: Kerstin Beimel skrivet 2003-11-03, 15:30
Tack Karl Göran för ditt snabba inlägg.  
Jag har letat bland gamla papper och kanske det går att få ut något av dem. Thord Byhlund var den som först forskade vidare åt mej efter jag bott i Tyskl.uppehåll på 15 år. Han skriver: Engelbert Andersson. Skedmakare i Hälsingtuna gift med Christina Jonsd. Thunman.
Barn: Erik Johan Berg född 1799 7/6 i Attmar sn.
död 1868 19/7 i Högmyrsvedjan, Viksjö sn.
Fler barn finns.
Efter att jag lämnat ut mina papper till Per-Arne Åslund (som är av samma släkt)har även han haft och kanske har svårt att gå vidare. Men en dotter Gertrud Engelbrektsd. föddes i Tuna (X) enl. hfl. i Lidens förs.(Y) Hon dog 1868 13/11 i Sillre, Lidens förs.(Y) I Liden finns ytterligare två Engelbrecktsdotter som är född i Bollnäs resp. Gnarp. En tänkbar förälder är att det 1836 dör en kvinna i Lidens förs. Kristina Jonsd. Tunman född ca 1756 i Söderhamn, som det står att hon är änka efter avskedade soldaten Engelbert Andersson Lerberg död 1810 i Lith förs. (Z).
Thomas Sverker skriver: Den 12 april 1795 föddes Gertrud Maria Ingebrektsdotter i Rå, Hälsingtuna sn.Fadern var Ingebrekt Nerberg (!) och modern Stina Jonsdotter. De har inflytttat från Delsbo och står antecknade ha bevistat nattvarden 21/2 1796.
 
Familjen tycks ha varit mycket i rörelse innan de blev bosatta i Liden.
Om ingen vet något om dem så ge mej tips om vad jag ev. ska beställa från SVAR.
Jag blir glad om jag kommer skedmakaren ev. soldaten på spåren.
MVH
Kerstin Beimel