NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2011
Skrivet av: Margareta Gullström-Linder skrivet 2011-12-13, 18:54
Hej!
Jag har ägnat en del tid att försöka finna var Olof Andersson med tillägget av namnet Forslöf som han får i Forse bruk i Långsele i AI:2 s. 44. Det står att han är född 1779.
Han gifter sej i Kall, Jämtland med Märta Eriksdotter Hyttsten född 1784. Se C:3 vigda i Kall s.289.
Jag har följt dessa två hit o dit o fram o tillbaka.
Jag undrar om inte denne Olof Andersson kan vara född 1774... o att det blivit nån felskrivning senare till 1779. Bläcket kan ju kletat lite så en 4:a blir att se ut som en 9:a.
 
Se C:2 Kall födda s. 39. Född 12/12 1774 döpt 25/12 samma år;
Olof, son till Anders Olofsson o Cherstin Jönsdotter i Äng i Kall.
Namnen Anders o Olof följer ju med Olof Forslöfs barn ända tills i våra dagar då min bror heter Olof Peter Allan, o min morfar hette Olof Enoc.
 
Så här är min teori;
Ytteräng s. 322 i AI:1 Kall;
 
1765-1772
Olof Andersson
Carin Mårtensdotter (Carins föräldrar Mårten Olsson o Anna Jönsdotter)
 
son Mårten
son Olof
 
På samma sida finns  
Anika Jönsdotter
son Anders
son?
Hust. Cherstin Jönsdotter
 
1773-1780
Carin Mårtensdotter
 
son Mårten
h. Anna Jönsdotter (eller är detta samma som Anika Jönsdotter ovan)
son Jockne(?)
 
1781-1783
Torparen Anders Olsson (Olofsson)
Chierstin
 
Då finns både Märta Eriksdotter Hyttsten o Olof Andersson i Kall o gifter sej där o sen flyttar vidare.
 
Det står dock nåt om Undersåkers prästgård i vigselboken som jag inte fattar...
 
De gifter sej 1809 o 1810 finns de i Forse o 1811 föds första barnet...osv.
 
Jag funderar dock på tillnamnet Forslöf.. han är ju inte smed...utan stallkarl. Kan han vara militär?? Jämtlands hästjägarskvadron finns väl uppe i krokarna där o jag ser på nätet en tavla, oljemålning, från stallet i Ytteräng, Kall, Jämtland av en Wikell. Är det ett militärstall? Har han detta med från uppväxten? o sen blir stallkarl i det militära?
 
Finns det några duktiga forskare däruppe som kan bidra med sitt kunnande o vetande o endera förkasta o dementera eller se OM jag kan ha nån poäng här i mitt resonemang??
 
Hoppas, hoppas att nån mer än jag är intresserad!!
Mvh,
Margareta