NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juni, 2012
Skrivet av: Tomas Sahlin skrivet 2012-03-25, 19:50
Marianne.
Här är vad jag vet i fallet.
 
Kajsa dömdes 1840 vid urtima ting i Pålgård för otillbörligt förhållande med Wäst att erlägga 80 daler med 26 rd:r 32 sk:r. I saknad av tillgång skulle böterna avtjänas på länshäktet i Östersund på vatten och bröd i 12 dagar samt därefter uti Håsjö undergå enskild skrift och avläsning. Till Håsjö församlings kyrka skulle Kajsa plikta med 2 daler eller dem avtjäna med arbete till samma kyrka.
Kajsa dömdes 1853 vid tinget i Pålgård att halshuggas. Hon benådades av Kung.Maj:t 1854 och straffet omvandlades till 28 dagar på vatten och bröd samt därefter till 10 års straffarbete.
Hon lämnade häktet i Östersund 29/3-1854 för transport till kvinnofängelset i Norrköping
 
Jonas dömdes 1840 vid urtima ting i Pålgård för otillbörligt förhållande med Kajsa att erlägga 40 daler med 13 rd:r a6 sk:r bankomynt. I saknad av tillgång skulle böterna avtjänas på länshäktet i Östersund på vatten och  
bröd i 12 dagar samt därefter uti Håsjö undergå enskild skrift och avläsning. Till Håsjö församlings kyrka skulle Jonas plikta med 4 daler eller dem avtjäna med arbete till samma kyrka.
Jonas dömdes 1853 vid tinget i Pålgård att halshuggas. Jonas benådades av Kung.Maj:t 1854 och straffet omvandlades till 28 dagar på vatten och bröd samt därefter till 10 års straffarbete.
Han lämnade häktet i Östersund 29/3-1854 för transport till Långholmen.
 
Per Nirsa dömdes 1853  vid tinget i Pålgård att halshuggas. Han benådades av Kung.Maj:t 1854 och straffet omvandlades till 28 dagar på vatten och bröd samt därefter livstids straffarbete.  
Han lämnade häktet i Östersund 29/3-1854 för transport till Varbegs fästning.
 
Per Nirsa skall ha dött på Varbergs fästning den 28/11-1855
För Kajsa har jag en notering att hon dog i Ragunda den 14/12-1885 men finner henne inte i dödboken.
Även för Jonas har jag en notering att han skall ha dött på Långholmen 1856.
Thats all
 
Mvh
Tomas