NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2009
Skrivet av: Åsa Eriksson skrivet 2008-05-31, 18:13
Hej! Jag söker såväl uppgifter om föräldrar till Ingrid Helena Andersdotter f.1836 22/5 ev. Mordviken Bräcke. Hon dyker upp i Hällesjö. Men vilka var hennes föräldrar?? Samt hennes man  
Lars Larsson f.1834 7/3 anges på ett ställe född i Dalarna. Är det någon som vet vart i Dalarna?? Tacksam för hjälp. Marita Höglin-Jonsson
 
 
Marita: Jag hade samma problem med min farmors farfar, Anders Ersson född 1838 10/12. I böcker och register så stod det bara Dalarna (alternativt Stora Kopparbergs län). Efter en efterlysning på Rötter fick jag snart veta att han kom från Älvdalen, Dalarna (och med tillägget Martis före Anders). Troligaste orsaken var utvandring till Jämtland pga svält i Älvdalen. Så kolla upp Älvdalen, det är ett tips från mig. Det är ju nästan samma ålder Lars som du söker som på min Anders.  
Ett tips då kan vara en CD skiva av Roland Skoglund. Där har han sammanfattat sockengenealogi över hela Elfdahlens befolkning födda 1660-1900 samt i princip alla födda 1901-1917, och alla som då utvandrat från Älvdalen.  
Elfdahlen