NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2007
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2006-10-25, 07:14
Hej Astrid !
 
Kollade nu först födelselängd i Hällsjö, sedan i Håsjö - där i det senare fallet fanns just en Jonas född 19 april och döpt samma dag, med föräldrar Jon Hansson och Annica Andersdotter i Håsjö [byn].
 
Eftersom det saknas husförhörslängd för Håsjö före 1815, så plockade jag istället fram ett hjälpmedel. Nämligen en CD med familjeregister som en som heter Sven Edvardsson har forskat fram. Jag har köpt CD gällande för Håsjö, Hällesjö, Ragunda  (kompletterar den bok som en som heter Staffan Lindqvist har skrivit gällande de äldsta tiderna) samt Fors socknar.
Nå, i Håsjö-CD:n finns mycket riktigt familjen Jonas Hansson och Annika Andersdotter med sina barn angivna, när och var dessa är födda osv osv ...
Här kunde jag nu också utläsa att fadern Jonas dog redan 1796-10-09, vilket stämmer bra med att Jonas har en styvfader i första husförhörslängden (1815-1825) som heter Jon Håkansson.
 
Om du skulle få tag i de aktuella CD:na så kommer du få ut mycket info om dina anor. Men kolla ändå upp i grundkällorna (kyrkböckerna) om du har möjlighet, så att du kan bilda dig din egen uppfattning om att det är rätt det som står där. Även om de som forskar fram är duktiga och noggranna forskare, så kan små fel smyga sig in ändå någon gång.
För socknar där man inte har turen att det redan finns allmänt framtagna forskningsresultat, så får man lägga ner mycket eget arbete  
Eftersom du nämner att du är novis i detta områda, så undrar jag om du har gått någon kurs i släktforskning (för att lära sig metodiken), samt gärna en i hur man tyder gamla handstilar också - det underlättar ens eget arbete  
(... att det sedan kan vara mycket svårläst ändå ibland, får man nog ta som en utmaning ...)
 
/Jan L