NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-09-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-09-05
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2000-11-30, 20:26
Tomas Sahlin,
för att andra ska kunna bedöma dina uppgifter borde du ha angett var de kommer ifrån. Hasselberg nämns, men så vitt jag kan se bygger de uppenbart mer på framlidne Torbjörn Björnsons utredning av Hällesjö socken. Den sistnämnde  förefaller mig ambitiös och uppslagsrik i sin genomgång av kyrkböckerna. Dock bitvis osäker att tolka handskrift helt korrekt. För äldre tider är han i mitt tycke alltför traditionell. I den meningen att han utan att tveka drar slutsatser om släktskap på väldigt osäkra, ibland felaktiga grunder.
Olof Kiehlström f.1703 18/6  d.1776 29/11. Var inte dragon, däremot båtsman en tid. Fadern Sven Carlsson kan inte ha dött 1739. Han omtalas som avliden redan vid Ragunda ting i december 1727. Att Sven och hans hustru Margareta Jönsdotter skulle ha varit kusiner är en uppgift helt gripen ur luften. Hur lagen (giftermålsbalken) var utformad i slutet av 1600-talet har jag inga uppgifter om. I 1734 års lag står emellertid: Syskonebarn [d.v.s kusiner] måge ej taga hvarannan til ächta; utan Konungen gifver ther lof til. (2 kap. ? 3).  Att ett kusingifte år 1698 skett utan en kommentar om detta i kyrkboken är mig helt otänkbart. En plausibel möjlighet är att Margareta var dotter till Jöns Olofsson i ett senare gifte, men det är ännu inte påvisat. Carl Björnsson var soldat och blev 1674 utkommenderad till tyska bottnen. Torbjörn Björnson skriver: Det var vanligt att bönderna utsågo sina egna söner till dragoner. Av detta kan man dra slutsatsen att Isak Carlsson [Tysk] var son till Gertrud Svensdotter. Denna slutledning saknar fullkomligt relevans. Detta är uppenbart, i synnerhet som han har läst fel och soldaten ifråga enligt rullorna hette Isak Larsson Tyste. Nils Christmansson finns upptagen ännu i 1623-1624 års tiondelängd (alltså ej död 1622), men omtalas som död 1626/1627 då sonen övertar Hårdgård. Att Nils' hustru var från Munsåker i Ragunda är ett antagande som Hasselberg gör, dock inget faktum som Björnson hävdar.