NULL Skriv ut sidan - Häggenås

Anbytarforum

Titel: Häggenås
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2014-07-15, 13:58
Jag har lite huvudbry. Vill inte hamna på fel personer.  
 
Det föds en Selma Albertina Jonsson i Kougsta, Häggenås 1885-03-15. Mor Anna Britta Salomonsdotter (Salmonsdotter skrevs detta namn även som i Häggenås) I födelseboken ingen fader nämnd till barnet men när jag följer mor och barn i husförhör så hittar jag dem.  
 
I husförhör Häggenås AIIa:1 (1892-1899) Bild 2400 / sid 229 noteras att Jonas Samuelsson (Salmonsson) från Österåsen nr 6 i Häggenås erkänt att han är far till barnet Selma Albertina född 1885. Hittar dock inte denna Jonas boende på nr 6 denna tid för Selma Albertinas födelse. Hittar en Jonas Salmonsson på nr 8 med föräldrar och syskon och hustru som han gift sig med 23 januari 1887 och fått en dotter född samma år. Inte 100 % säkerhet att det är rätt Jonas men kan var den Jonas som erkände faderskapet. Han noteras som skräddare i Sveriges befolkning och kallas Salmonsson i efternamn och inte Salomonsson. Han var född 9/2 1861 och modern till barnet var född 1862 så på den punkten kan det vara en trolig far.  
 
Hur skall jag få bekräftat eller vara säker på att det är rätt far som jag hittat i husförhör i Häggenås. Vill absolut inte hamna på felaktigt spår. Det fanns fler Jonas Salmonsson (Samuelsson) denna tid i Häggenås. Någon åsikt om detta?