NULL Skriv ut sidan - Hotagens (Föllinge) lappförsamling

Anbytarforum

Titel: Hotagens (Föllinge) lappförsamling
Skrivet av: Monica Fogelqvist (Monifo) skrivet 2005-12-16, 08:40
Hej Bodil!
Den Gustaf Svensson du hittat bodde i Karlstad, eller är jag helt ute och cyklar? I så fall är det nog inte samme Gustaf, om han inte direkt efter folkräkningens genomförande flyttade till Jämtland och fick sonen Petrus 1901.  
Skulle i och för sig kunna vara så, för allt det andra stämmer ju. Men eftersom Petrus hade fyra äldre syskon (se Evas inlägg den 15 dec 2005 kl. 13.39)som det aldrig sagts något annat om än att de hade samma far som Petrus, så borde ju Gustaf ha vistats i Hotagen åtminstone sedan slutet av 1880-talet...Men han finns inte med i folkräkningen för 1890 i Jämtland, och det är ju lite mystiskt. Fast betyder detta Hemort: Qvarstående obefintlige eller Afförda (sedan åren 1881-1890). att Gustaf kan ha flyttat ifrån Karlstad mellan åren 1881-90, så kommer ju saken i ett helt annat läge!
Självklart bör man kolla upp vad som står när de andra syskonen föddes, men jag sitter lite avigt till och har inte tillgång till några mikrokort nu, och Genline täcker ju inte den perioden.
Om någon snäll själ har möjlighet att kolla födelseboken för de andra syskonen, skulle jag bli evigt tacksam! Alla som släktforskar vet ju hur nyfikenheten kan svida i en, när man vill söka efter något på ett ställe som man inte kommer åt på en gång...
Många hälsningar
 Monica