NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-17
Skrivet av: Lars Lundell skrivet 2012-10-04, 06:15
Hej Niklas,
 
Utslaget internet gör att mitt svar kommer lite sent, men det samstämmer med vad Maj-Britt Sundins skriver (jag har heller inte skrivit om det för att anpassa det till detta):
 
Jag skulle tro att det står Catechum 1814, dvs att han var nattvardsbarn -blev konfirmerad- 1814. Gertrud Trulsdotter f i mars 1750 på raden ovanför Mårten i hfl AI:1-2 är hans mor och de kom från Listerby 23.11 1809 enligt AI:1 och du hittar dem i inflyttningsländen längre bak i AI:1 på sidan 236: Vol. hust. Gertrud Trulsdr ifr. Listerby till Hellevik samt raden under s. Mårten d:o d:o [ifr. Listerby till Hellevik]. Vol. hust. bör betyda att Gertrud var hustru till en volontär och hon flyttar tydligen till Sölvesborg 1816.
 
Noteringen om Listerby avser tydligen pastoratet, som också omfattade Förkärla församling och tittar du i födelseboken för Förkärla CI:3, s65, hittar du födelsenotisen för Mårten och där ser man att fadern inte alls heter Anders, utan Alexander Rönberg och han är mycket riktigt volontär, om än avskedad sådan vid sonens födelse. Födelsedatum är 11.11 och inte 4.11, som det står i Mjällby AI:2. I födelseboken för Förkärla CI:3 finns även ytterligare ett barn, Katarina, född 11.7 1797 (CI:3, s57). Hon avlider 15.9 1799 enligt dödboken i samma volym (Förkärla CI:3, s254). Vigselnotisen för Alexander och Gertrud återfinns i Listerby CI:3 och s317, där det anges att han var änkling och volontär wid Öfwerste Lieutenanten och Riddaren Högwälborne Herr grefwe Wrangels Compagnie och du bör då kunna hitta honom i flottans rullor och serie VI, Rullor på Volontär-, Sjöartilleri- och Marinregementena samt Mariniärkåren, som finns scannade hos SVAR.
 
Hfl för Förkärla AI:1 omfattar 1809, men familjen finns inte kvar i Hellevikskrogen (s338). Förhoppningsvis finns det Förkärla-kännare som kan ge mer upplysningar och tips!
 
Mvh
Lars