NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-02
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-08-11, 13:11
Hej.
Efter tips från Jörgen Blästa, frågar jag framför allt Karl Göran Eriksson, som lär vara expert på området, om han vet någonting ytterligare om följande personer, och om föjande är korrekt:
 
1. Anna Märta Persdotter, f 26/3 1829 i Borgvattnet, Hammerdal. G m bonden Nils Andersson, f 1819 i Lit.  
 
2. Per Jonsson, f 23/2 1791 i Borgvattnet, bonde
 
3. Märtha Norman, f 1799
 
Enligt Björn Espells hemsida, finns en Märta Norman född samma år, dotter till Pehr Norman i Ragunda och Christina Olofsdotter (Se denna under Hammarskiöldsättlingar)från Frösö, i moderns tredje äktenskap. Det andra äktenskapet var med en Holmberg varför hon använde detta namn.
 
Jag har ärvt ett släktträd som utfördes på 70-talet av en fil stud Lars Berg vid Juridiska Släktforskningsinstitutet i Malmö. Enligt de uppgifter som jag har därifrån var Märta Norman född 1799 i Borgvattnet, Jämtland dotter till sergeant Sven Norman, f 1769 i Bergsjö, Gävleborg, samt Christina Holmberg, f 1765 i Bergsjö. Lars Berg hade förgäves försökt finna dessa personer i Gävleborg. Vilka källor han använt framgår inte.
 
Jag har hört mig för, och fått höra att min Märta Norman troligen är dotter till den Per Norman i Ragunda och Christina Olofsdotter som finns nämnda på Espells hemsida, detta på grund av de många namnlikheterna och födelseåren för samtliga tre. Jag har också fått bekräftat att det är troligt att denna Per Norman är son till Olof Olofsson Norman på Thorsgården i Ragunda. Stämmer det?
 
Jag vet att det finns fler som forskar på dessa personer, och vill gärna ha kontakt med er också. Allt är av intresse.
 
MVH
Magdalena Larsson