NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-20
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2001-10-01, 21:12
Georg Nordstrand.
Länsmannen Johan Niclas Nordstrand gifte sig 1790 14/2 i Tåsjö med Märta Andersdotter [om jag inte minns fel var hon från Lövvik] De hade tre barn: Nils Anders f.1790 (ej i Jämtland), Maria Christina f.1794 15/2 och Johan Martin f.1796 11/1. De båda sistnämnda födda i Hammerdal och utflyttade till Högsjö sn. Jag känner inte till att dessa skulle ha ättlingar i Jämtland.
 
Beträffande Erik Nordstrand, bosatt i Sanna, Hemsö, är denne enligt folkräkningen 1890 född år 1819 i Hammerdal . Det är tänkbart och troligt att jag kan plocka fram en person med namnet Erik, som kan vara identisk med denne Nordstrand. Då krävs emellertid ytterligare fakta. Exempelvis födelsedatum och/eller namn på hans eventuella barn. Annars förmår jag bara gissa. Saknar personen ifråga intresse om han inte har släktanknytning till ovanstående personer Nordstrand (vilket han sannolikt inte har), är jag själv mån om att fastställa hans identitet.
 
 
Ingemar Skarpås.
Ett litet tillägg. Jöns Jönsson med hustru finns upptagen i Strömsboken under Henningskälen. Även hans svärföräldrar Gustaf Adolf Dahl med hustru (a.a. del II s. 323). Maria Gustafsdotter var gift endast en gång. Hennes dotter Christina (f.1859 7/10 i Henningskälen) med drängen Mårten Jonsson i Flykälen, var utomäktenskaplig.