NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-21
Skrivet av: Fred Bergqvist skrivet 2003-01-19, 19:14
Enligt HFL Hallen AI:1 (1690-tal) finns i Våge bl.a. Märet (född 1698 och så småningom gift med Olof Eriksson i Hammarnäs), hennes föräldrar Jöns Eriksson med h. Elin samt farföräldrarna Erik Bertilsson och hans h. Brita.
 
Jag efterlyser uppgifter om de senare fyra personerna och har själv följande funderingar om dem.
 
Jöns Eriksson - Har inte hittat hans död eller något mer om honom.
 
Elin - Hette troligen Elin Eriksdotter och då kan det vara hon som dör i Överhallen 1743 5/6. Skulle i så fall ha flyttat dit till något av barnen.
 
Erik Bertilsson - Fakta: död i Våge 1705 20/8 (80 år), dvs född 162(5). Antagande: Hans föräldrar kan vara bonden och lagrättsmannen Bertil Andersson och hans h. Kerstin Andersdotter i Överhallen. (MTL 1645 ”Bertell Andersson” och ”Kirsten Andersdotter” med barnen ”Erich Bertelssenn” och ”Berette Bertelsdotter”.)
 
Brita - Hypotes: Kan vara dotter till Peder Jacobsson och h. Karin Stensdotter som finns i Våge enl MTL 1645. Där upptas även deras barn ”Jacob Pedersson” och ”Berette Pedersdotter”. Den senare tror jag således är Brita.
 
Kan antagandena styrkas eller vederläggas? Om någon har något om dessa personer, deras anor eller öden, är jag tacksam att få ta del av det.