NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2009
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2008-07-23, 04:47
Rättelse: För Margreta Persdotter betalades tp 16/3 [=Söndag] 1777 (ej 17/3).
Om rätten till Näckstahemmanet finns att läsa domboksprotokollet för VT 1730 § 12 och HT s.å. § 9.
 
Mitt Hackås-pussel har jag väl inte helt aktuellt, men lägger dit en bit då och då.
Nu vill jag minnas ett bekymmer, som jag nu ser du löst ovan. Det gäller 1760-talets byte mellan hemmansinnehavarna på nr 1 och 2, vilket jag inte kände till och tidigare gjort mig väldigt konfunderad när det gällde anhörighet.
 
Erik Olofsson i Salom ägde båda gårdarna nr 1 och 2. Hans finns upptagen i Roger de Robelins bok (Skanke ätten s. 428). Helt riktigt uppges där att Erik var gift två gånger - med Barbro Olofsdotter resp. Sigrid Olofsdotter. Att han hade två söner vid namn Olof med vardera hustru är också korrekt. de Robelin anger dessutom att Olof d.ä. blev bonde i Bergsviken nr 1 och Bergs sn och att dennes dotter Kerstin blev gift med en bonde Olof Eriksson därstädes. Här är de R. emellertid helt ute och cyklar. Det sistnämnda paret var från Vagle i Frösö socken och kom till Bergsviken genom gårdsbyte. Olof Eriksson (1661-1707) (d.ä.) i Bergsviken var bosatt å hemmanet nr 4 och var från Gärde i Näs, vilket framgår av hans vigselnotis 1691 (Oviken EI:1).
 
Efter Erik O:s död övertog den äldre sonen Olof hemmanet nr 1. På nr 2 är det tidvis annat folk skrivna, sannolikt landbönder. Änkan Sigrid tar över efter makens död och hennes efterträdare var sonen Olof (d.y.). Därmed är min slutsats att Per ovan var son till Olof den äldre och dennes hustru Kerstin Uddesdotter, död 1772.
 
P.S.
Från en annan diskussion. Visst finns en bok om Mattmar. Den heter Mattmar - en socken i Jämtland u.o. 1983 (172 s.).