NULL Skriv ut sidan - Hackås

Anbytarforum

Titel: Hackås
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2013-12-26, 11:22
Hej Björn! Jo, jag vet om denne Per Andersson, och jag har även sett Kerstins födelsenotis. Skulle vara väldigt skönt att bara ta för givet att det är den familjen det handlar om, men jag fick myror i huvudet då jag såg en annan Per Andersson i Hara/Grubben på sidan innan i samma bok, gift med en Elisabet Eriksdotter. Visserligen var de strukna, liksom Västnor var struket och ersatt med Hara, men jag känner trakten och människorna för dåligt för att kunna läsa vad som egentligen står...Om det nu skulle vara rätt Kerstin som föds 1692, hade det ju varit ett bra morsnamn att kolla mot, men tyvärr fick Kerstin och Lars bara två pojkar (mej veterligt), så ingen Lucia där. När jag ställde min fråga, var det med förhoppning att någon kanske hittat ett konkret belägg för att Per och Lucia var föräldrar till min Kerstin (kanske i någon senare dombok), men jag får helt enkelt gilla läget och börja lusläsa Ovikens och Sunnes alla dopvittnen för att se om där finns någon ledtråd. Ingen av Kerstins söner hade någon från ovanstående familj som fadder i alla fall. Vad jag kan begripa, skall jag väl tillägga. Hade bara tänkt vara lat och bespara mina ögon det jobbet, men som vanligt finns inga genvägar  Och skulle det nu visa sig att det är rätt Per Andersson, den som tog över efter Jon Persson enligt sytningsskriften 1694, blir jag nästan lite uppgiven: hade hoppats på lite fler jamtar i mitt stamträd, men de flesta verkar vara importerade storsvenskar... Tusen tack i alla fall för ditt tips, Björn!