NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2010
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2009-07-24, 20:44
Tidigare i vår när jag sammanställde det mesta av mina föllingebor digitalt var denna Barbro en besvärlig nöt.
Olof Olofsson i Flinten hade många barn, men som han dog tidigt splittrades familjen.  
En uppföljning av hans barnen med familjer, för att se om Barbro någon gång uppträder som dopvittne åt sina potentiella syster- eller brorsbarn, kunde ju eventuellt ge en lösning. Det blev alltså att först kartlägga syskonen till Barbro f.1823.
 
För ett av sonen Olofs (f.1821) i Flinten barn är Anders Jonsson med hustru i Lakavattnet dopvittnen 1869. Bland faddrarna till dottern Catharinas (f.1812) barn återfinns ingen Barbro.
Däremot blev det bättre napp i Ström, där dottern Brita (f.1817) var gift. När Britas och hennes man Jonas Erssons i Finnvattnet dotter Karin döptes 1851 har vi en piga Barbro Olofsdr i Finnvattnet som fadder. I hfl. återfinns hon hos vederbörande familj (Ström AI:5 s. 31 - 2223.13.92900) och anges där vara född 1825 och inflyttad från Norge !  Som dräng finns här Anders Olsson (f.1831 23/3). Helt säkert har vi här syskon till bondmoran i gården.
Sörli har flyttlängder för denna tid men de är bristfälliga och jag kunde inte påträffa henne där.